Historia klubowa: Różnice pomiędzy wersjami
(→Zakopane) |
|||
Linia 4: | Linia 4: | ||
==Warszawa== | ==Warszawa== | ||
− | Warszawa wtedy miała swoje dwie firmy paralotniowe: [[DFX]] i [[Aviotex]] który potem przemienił się w [[Air-Pol]]. Tam też powstała pierwsza firma robiąca napędy paralotniowe założona przez [[Rysiek Żygadło|Ryśka Żygadłę]]. Z tego środowiska wywodzą się konstruktorzy [[Piotr Dudek]], [[Wojtek Pierzyński]], instruktorzy jak [[Krzysztof Kaczyński|Krzysiek Kaczyński "Marynarz"]] czy [[Jerzy Krauss "Japończyk"|Jerzy Krauss]] znany jako Japończyk.Tam też powstał klub [[GGC Gekon Glide Club|Gekon Glide Club]], który wciąż istnieje. Z tamtym środowiskiem związane jest wiele nazwisk, a właściwie ksywek takich jak na przykład Grochul lub [[Jerzy Gumowski "Guma"|Guma]]. Obecnie Warszawa bardziej kojarzy się z lataniem napędowym. | + | Warszawa wtedy miała swoje dwie firmy paralotniowe: [[DFX]] i [[Aviotex]] który potem przemienił się w [[Air-Pol]]. Tam też powstała pierwsza firma robiąca napędy paralotniowe założona przez [[Rysiek Żygadło|Ryśka Żygadłę]]. Z tego środowiska wywodzą się konstruktorzy [[Piotr Dudek]], [[Wojciech Pierzyński|Wojtek Pierzyński]], instruktorzy jak [[Krzysztof Kaczyński|Krzysiek Kaczyński "Marynarz"]] czy [[Jerzy Krauss "Japończyk"|Jerzy Krauss]] znany jako Japończyk.Tam też powstał klub [[GGC Gekon Glide Club|Gekon Glide Club]], który wciąż istnieje. Z tamtym środowiskiem związane jest wiele nazwisk, a właściwie ksywek takich jak na przykład Grochul lub [[Jerzy Gumowski "Guma"|Guma]]. Obecnie Warszawa bardziej kojarzy się z lataniem napędowym. |
==Gdynia== | ==Gdynia== | ||
Gdynia to jeden klub czyli [[Glide Club Gdynia]] i lotnisko w [[Borsk]]u. Obok klubu działali tacy instruktorzy jak Machel czy Kunicki. | Gdynia to jeden klub czyli [[Glide Club Gdynia]] i lotnisko w [[Borsk]]u. Obok klubu działali tacy instruktorzy jak Machel czy Kunicki. |
Aktualna wersja na dzień 23:30, 21 maj 2019
Początki były bardzo proste. Latanie było tylko swobodne i rozwijało się w czterech ośrodkach: Zakopane, Warszawa, Gdynia i Wrocław. Po jakimś czasie jeszcze coś drgnęło w Łodzi i Krakowie. Obecnie wygląda to zupełnie inaczej, ale coś chyba zostało z tamtych czasów.
Spis treści
Zakopane
Z grupy zakopiańskiej został "Dudzinek" i ostatnio reaktywował się Mazby. A na początku lat 90. to tam życie paralotniowe miało najlepszą reprezentację w postaci nowych konstrukcji i zawodów majowych organizowanych przez Władka Vermessego.
Warszawa
Warszawa wtedy miała swoje dwie firmy paralotniowe: DFX i Aviotex który potem przemienił się w Air-Pol. Tam też powstała pierwsza firma robiąca napędy paralotniowe założona przez Ryśka Żygadłę. Z tego środowiska wywodzą się konstruktorzy Piotr Dudek, Wojtek Pierzyński, instruktorzy jak Krzysiek Kaczyński "Marynarz" czy Jerzy Krauss znany jako Japończyk.Tam też powstał klub Gekon Glide Club, który wciąż istnieje. Z tamtym środowiskiem związane jest wiele nazwisk, a właściwie ksywek takich jak na przykład Grochul lub Guma. Obecnie Warszawa bardziej kojarzy się z lataniem napędowym.
Gdynia
Gdynia to jeden klub czyli Glide Club Gdynia i lotnisko w Borsku. Obok klubu działali tacy instruktorzy jak Machel czy Kunicki.
Wrocław
Wrocław to cały galimatias klubów i pilotów oraz instruktorów i jedna firma paralotniowa Parapol. Wrocław to Stanisław Maksymowicz, pierwszy polski paralotniarz, później twórca i wykładowca Specjalizacji Lotniczej na wrocławskiej AWF. Latami jego studenci katowali górkę pod Kuraszkowem. Równolegle działał Witek Kaczyński "Utek", u którego ja się szkoliłem, opowiada Zbyszek Gotkiewicz. Utek prowadzi teraz park linowy w Złotym Stoku. Później pojawiło się nowe pokolenie, które założyło klub Take Off. Instruktorami zostali Wojtek Domalewski, Zdzisiek Jakubowski, Arek Pomarański i Uriuk. Powstały dwa ośrodki holujące: Brzeg i Mirosławice. Później Uriuk połączył siły z Arkiem, co zaowocowało pierwszymi w Polsce treningami bezpieczeństwa na zalewie Mietkowskim. Po rozwodzie z Arkiem Uriuk wrócił do Brzegu, gdzie powstał prężny ośrodek przelotowy (wówczas wyciągarkowo liczyły się tylko Brzeg i Borsk). Uriuk zorganizował również Operację Paka, pierwsze tego typu wydarzenie na świecie (były coś trzy edycje).
Po zaoraniu lotniska w Brzegu, na krótko Uriuk przeniósł się do Kamienia Sląskiego, a później połączył z klubem Mekasto i holował kilka lat w Legnicy. Obecnie ma swoje lotnisko w Borowej Oleśnickiej (Klub Sportów Ekstremalnych). Wrocław to jeszcze Marek Jiruska, Grzesiek Olejnik, Grzesiek Ochman i Andrzej Binkowski. Każdy prężnie działał i dał początek rzeczom ważnym dla naszego środowiska. Z tego złotego okresu wrocławskiego powstało też trochę fajnych filmów.