Grzegorz Pawlus

Z Leksykon paralotniarstwa polskiego
Skocz do: nawigacja, szukaj

Pilot paralotni i konstruktor paraplanu. Działalność paralotniową rozpoczynał w czasach przeduprawnieniowych, tj. 1999.

Za stroną Grzegorza Pawlusa:

Moją przygodę z paralotniarstwem rozpocząłem w roku 1999 na lotnisku w Przylepie k. Zielonej Góry. Grupa przyjaciół do której należałem rozpoczęła budowę wyciągarki paralotniowej. Po dłuższej budowie powstała wyciągarka linowa, napedzana benzynowym silnikiem volkswagena z przekładnią automatyczną. Urządzenie to pozwoliło nam się amatorsko wyszkolić w lotach swobodnych. Były to czasy kiedy nikt się nie przejmował czymś takim jak uprawnienia paralotniowe, ponieważ nic takiego nie istniało.

Niestety po jakimś czasie moja grupa rozpadła się, ale w tym czasie już myślałem o czymś innym co zapewniłoby mi niezależne latanie, bez potrzeby angażowania w to większej ilości ludzi. Tym rozwiązaniem miał być plecakowy napęd paralotniowy, który dopiero wchodził do użycia. Po zebraniu informacji na temat tego urządzenia postanowiłem, że kupię bardzo dobry silnik, a resztę zrobię we własnym zakresie. W owym czasie nie było zbyt wielu producentów takich silników, wszystkie popularne konstrukcje miały dopiero się pojawić. Mój wybór padł na silnik produkcji firmy Vittorazi. Silnik miał pojemność 80 cm3, moc 14,5 KM przy 9800 obr/min i był wyposażony w sprzęgło odśrodkowe. Całość miała ważyć jedynie 7,8 kg. Materiały reklamowe były świetne i taki miał być silnik, ale niestety okazał się kompletnym niewypałem.

Źródła

Strona Grzegorza Pawlusa z opisem jego działalności paralotniowej i paraplanowej